5 manieren waarop de fiets de lokale economie versterkt

Fietsen is goed voor het milieu, de verkeersknoop en je gezondheid. Nogal wiedes, horen we je zeggen. Maar wist je dat een fietsvriendelijk beleid ook een sterke, positieve impact heeft op de economie – zowel lokaal als op grote schaal?

Een studie van de European Cyclist Federation (ECF) uit 2016 toont het onmiskenbaar aan: de economische waarde van de fiets in Europa bedraagt maar liefst 500 miljard euro. Van zo’n bedrag raak je de trappers even kwijt, toch?

1. De gezondheidswinst van fietsen: groter dan je denkt

Maar waarin schuilt die economische winst van een fietsvriendelijk beleid nu precies? Wel, er zijn 4 duidelijke effecten merkbaar. Het eerste effect ligt behoorlijk voor de hand: door meer te fietsen, besparen we sterk op onze gezondheidszorg.

Actieve verplaatsingen verminderen het risico op hart- en vaatziekten, botontkalking, overgewicht, hoge bloeddruk, dikkedarmkanker én diabetes type 2. Ook de psychologische effecten zijn niet te onderschatten. Een half uurtje beweging per dag verlaagt de kans op depressie en vermindert het stressniveau aanzienlijk.

2. Minder kosten voor de overheid

Auto’s zijn duur, net als de infrastructuur om vierwielers vrije baan te geven. De verkeersinfrastructuur voor auto’s slurpt elk jaar miljarden euro’s op.

Fietsenstallingen en fietspaden zijn aanzienlijk goedkoper en hebben een véél positievere kosten-batenratio. De overheid hoeft dankzij een fietsvriendelijk beleid minder geld uit te geven om fietsverkeer in goede banen te leiden – los van de positieve gevolgen van méér bewegen en fietsen.

3. Als fietsend de waarde van je huis verhogen? Jazeker!

Voetgangers- en fietsvriendelijke buurten zijn aangenamer om in te wonen. Je ademt niet alleen gezondere lucht in, je gaat ook zonder stress de straat op. Resultaat: woningen in dergelijke buurten zijn ontzettend gegeerd.

Vastgoed wordt dus meer waard wanneer er wordt geïnvesteerd in een fiets- en wandelvriendelijke omgeving.

4. Fietsen is beter voor de lokale handelaars

Fietsers en voetgangers gaan vaker langs bij hun lokale handelaars en doen vaker impulsaankopen. De lokale bakker, slager en buurtwinkel vaart dan ook wel bij een fietsvriendelijk beleid.

Maar gebeuren de aankopen tegenwoordig niet vooral online, horen we u zeggen? Wel, uit onderzoek komt naar voor dat online winkelen de voorkeur geniet omwille van de thuislevering, het wegvallen van de reistijd én het feit dat je niet betaald hoeft te parkeren – wat je wél moet doen als je naar de stad trekt voor dat nieuwe jurkje of die mooie tas.

Tegelijkertijd geven shoppers aan dat ze een gezellige, wandelvriendelijke omgeving net een troef vinden voor stadskernen. Zo is de fiets in een klap een bondgenoot van onze lokale handelaars om de e-commerce succesvol te overleven.

5. Minder absenteïsme op het werk én meer werkgelegenheid

Nog een uitsmijtertje: wist je dat de Brusselse werkgevers in 2012 maar liefst 220 miljoen euro bespaarden door een fietsvriendelijk beleid te voeren? De werknemers van deze bedrijven waren gelukkiger op het werk én minder afwezig dan hun autorijdende collega’s. Als dát geen reden is om in te zetten op het aanschaffen van bedrijfsfietsen, met of zonder leasing.

Bovendien ligt het aantal jobs per miljoen euro omzet in de fietsindustrie 3 keer hoger dan in de auto-industrie. Jobs, jobs, jobs komen dus per fiets – tenminste, als we voluit de keuze voor duurzame mobiliteit durven maken. Klaar om je steentje bij te dragen? Kom snel langs in één van de iBike-winkels!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *