Een hekel aan strooizout: zo fiets je zonder schade de winter uit.

Strooizout en je fiets: het is géén ideale combinatie. Het zoute water vreet maar wat graag aan je fietskader en je ketting. Maar gelukkig valt er iets aan te doen. En da’s belangrijk, zeker nu Koning Winter op z’n laatste benen loopt.

Wie heeft opgelet in de les natuurkunde weet nog dat zout ‘natriumchloride’ is. En wie écht goed heeft opgelet, weet dat ‘natrium’ een metaal is. Daar zit het grote probleem, want omdat je fiets ook van metaal is, zullen de twee op elkaar reageren = corrosie. En geef toe, ‘roest’ is geen woord dat je in dezelfde zin als jouw fiets wil zien staan.

Hoe doe je er iets aan?

Heel simpel: je fiets afspoelen met water. Jep, zo gemakkelijk is het. Haal de tuinslang dus maar boven, of vul een emmer met water, en spoel alle zoutresten van je kader, ketting, wielen en alle fijne onderdelen. Ook belangrijk: droog je fiets goed af wanneer je klaar bent en smeer je ketting opnieuw in.

Hoe vaak?

Gelukkig hoef je dit niet na élke rit met je fiets te herhalen, omdat corrosie een behoorlijk traag proces is. Je hebt vast leukere dingen te doen dan je fiets afspoelen wanneer je ‘s avonds thuiskomt van het werk, om de volgende ochtend wéér door de pekel te trappen.

Wél belangrijk is om een ‘laatste’ grote schoonmaak te houden. Nu het kwik stijgt en de strooiwagens binnen blijven, is het een ideaal moment om die laatste zoutresten voorgoed weg te spoelen. Zo fiets je zónder roest de lente tegemoet.

Tagged , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *