modal shift

Een modal shift in Antwerpen: (on)haalbaar?

Dankzij de passage van Koen Kennis en Wouter Van Besien in Terzake en het 10 stoetenfestival van Ringland gaat de modal shift weer over de tongen. Wat betekent die modal shift voor Antwerpen? Op welke manier beweeg jij je in Antwerpen met de fiets? We zochten het voor je uit!

De modal shift: Antwerpen autoluw

Terwijl Gent de eerste verjaardag van het circulatieplan viert, droomt Groen in Antwerpen van een autoluwe binnenstad. Wouter Van Besien wil de lage-emissiezone combineren met een autoluw stadscentrum om zo (nog) meer voorrang te geven aan het openbaar vervoer en de fiets. Koen Kennis is niet overtuigd. Volgens hem is Groen tegen de auto. Hij wil de Antwerpenaren zelf laten kiezen welk vervoersmiddel ze nemen naar school of het werk … en weer terug. Volgens Koen Kennis kiest de Antwerpenaar nu al vaker voor de fiets en deelmobiliteit zoals Velo. Ligt dit aan de nieuwe fietspaden? Of zijn het de wegenwerken in ’t stad die de bereikbaarheid voor auto’s moeilijk maken? Het is nog gissen naar de oorzaak.

De modal shift: Overkapping van de ring

De actiegroepen Ringland, stRaten-generaal en Ademloos hebben alvast een gezamenlijk Toekomstverbond opgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ze vragen niet alleen een engagement voor de volledige overkapping van de Antwerpse Ring. Ze vragen ook het faciliteren van de modal shift naar maximaal 50 procent autoverkeer en – op termijn – voor een dieselban. Een stemadvies brengen de actiegroepen niet uit, omdat ze willen samenwerken met de coalities die aan de macht zullen blijven of komen.

De modal shift in Antwerpen

De helft verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer en de helft met auto’s en vrachtwagens. Dat is het basisprincipe van de modal shift naar de modal split. Het Routeplan 2030 moet helpen om deze ambitie te realiseren. Dat kan door onder meer het STOP-principe te verkiezen (voorrang voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer). Dat, in combinatie met 500 kilometer aan nieuwe fietspaden, wijkcirculatieplannen in te voeren en de verdere uitbouw van het openbaar vervoersnetwerk van stad en rand te ondersteunen. Allemaal zaken die het hart van een fervente fietser sneller doen slaan, toch?

iBike Antwerpen helpt je graag met je mobiliteit op de fiets.

Meer weten? www.ringland.be

Tagged , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *