Files drijven Antwerpenaars naar supersnelle e-bikes

Statistieken zijn zelden zo veelzeggend

Het aantal speed pedelecs in ons land is in de voorbije zes maanden (dec 2017-mei 2018) gestegen van 6.760 naar 9.521 exemplaren en bijna de helft van alle nieuwe supersnelle (tot 45 km per uur) elektrische fietsen is gekocht in de provincie Antwerpen. Je ziet zo’n piek nergens anders, ook niet in een fietsland als Nederland. Alleen maar in Antwerpen. Door de files.

Cijfers van Kamerlid Jef Van den Bergh bewijzen dit. “In juni 2017 zaten we aan 3.613 speed pedelecs, vandaag is dat aantal bijna verdriedubbeld”, zegt het parlementslid uit Kalmthout. “95% is ingeschreven in Vlaanderen. In Wallonië zijn er maar 281, in Brussel 144. Antwerpen ligt met 4.032 inschrijvingen een straatlengte voor, gevolgd door Oost-Vlaanderen (2.133) en Vlaams-Brabant (1.260).”

VTM

Levertermijnen erg variabel

Het succes blijkt helaas ook uit de levertijden. Voor een topper als Riese & Muller met twee batterijen die je vandaag bij iBike koopt, moet je zes weken geduld hebben. “Ik heb gehoord van héél lange levertijden voor Stromer, een Zwitsers merk”, zegt Marc Groven. “Het zijn de fabrikanten zelf die ze niet rap genoeg gemaakt krijgen. En de markt piekt nergens zo als hier. In Antwerpen alleen worden evenveel speed pedelecs verkocht als in heel Nederland. Dat zegt wel wat.” Heel wat andere modellen zijn ofwel in voorraad of hebben kortere levertermijnen. Bereid je daarom nu al voor om eventueel vanaf september met je fiets naar het werk te rijden. 

Persaandacht

Met de cijfers van de FOD Mobiliteit, opgevraagd door Jef Van den Bergh, kreeg dit op maandag 11 juni veel media-aandacht. Dat vinden we fijn. Echter onze voornaamste betrachting is om een invloed uit te oefenen op de manier waarop mensen vandaag hun verplaatsingen in Antwerpen organiseren. Iedereen weet ondertussen dat de juiste fiets een volledig alternatief kan zijn voor vele verplaatsingen.

Link naar het artikel in de Gazet van Antwerpen, De Standaard en VTM-nieuws.

 

1.400 leasefietsen bij BASF

Met B2Bike behoort iBike tot een uitgebreid netwerk van kwaliteitsvolle fietswinkels.

Onze eerste grote klant was Atlas Copco, waar nu al achthonderd werknemers een bedrijfsfiets hebben. Bij BASF pendelen al 1.400 mensen met een leasefiets. Ook Exxon Mobile is een klant. Zij werken via leasefirma’s, net als voor auto’s. Voor kleine bedrijfjes kan het interessant zijn om de speed pedelecs zelf te kopen. Ze kunnen die investering voor 120% aftrekken.

Het verhaal van de kopers is altijd hetzelfde. De pendelaars hebben het gehad: ze weten nooit wanneer ze gaan aankomen. Met een speed pedelec weet je dat bijna tot op de minuut. Ze zijn wel duur, vanaf ongeveer 4.500 euro, maar met de fietsvergoeding en wat je uitspaart aan autokosten verdien je dat terug in twee jaar tijd. Bovendien beweeg je veel meer en heb je veel minder stress. Er komen hier klanten die het ‘alleen eens willen proberen bij mooi weer’, maar die dan helemaal overschakelen. Ook als het regent. Juist áls het regent, want de files zijn dan langer en met de geschikte kleding is het goed te doen.

 

 

 

Bronnen: GvA, De Standaard, Jef Van den Bergh en VTM.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *