fbpx

Fietsen in 2019

Fietsen in Antwerpen: ‘had ik dat maar eerder gedaan’

Fietsen is waanzinnig populair en de mobiliteit in het algemeen kreeg nooit eerder zoveel aandacht. Het aantal fietsers van en naar het werk neemt elke dag toe. Dat kunnen wij bij iBike enkel maar toejuichen … of hebben we dat zelf mee gerealiseerd? Door voortdurend de fiets als oplossing naar voren te schuiven, hebben we zeker heel wat gezinnen en bedrijven gemotiveerd om dé overstap te maken. Elke dag horen we veel enthousiaste fietsers die hun verhaal vaak eindigen met: ‘had ik dat maar eerder gedaan‘. Het zijn onze beste ambassadeurs: ze leven gezonder, blijven weg uit de file, produceren geen lawaai of vervuiling en arriveren met een fris hoofd én op tijd op het werk.

Modal shift in Antwerpen

De vele noodzakelijke infrastructuurwerken hebben vele pendelaars extra gemotiveerd om over te stappen naar de fiets als belangrijkste vervoermiddel. Soms in combinatie met de auto of het openbaar vervoer.  Het basisprincipe van de modal shift (naar de modal split) in Antwerpen luidt dan ook:

De helft verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer en de helft met auto’s en vrachtwagens.

De fietsostrades (fantastische initiatief van de provincies) zijn belangrijke verbindingen geworden tussen vele steden en gemeenten. Zij zorgen voor een veilige en snelle verbinding. Hier mag je met je speed pedelec een keer het maximale eruit halen.

 

Elektrische mobiliteit breekt helemaal door

De technische en technologische evoluties van de e-bikes draaien op volle toeren. Wie had 2 jaar geleden bv. gedacht dat er een e-bike met ABS-systeem zou bestaan? Techniek en technologie zorgen voor een fiets die perfect gemaakt is voor een veilig dagdagelijks gebruik zonder al te veel onderhoud.

De e-bike heeft er massaal voor gezorgd dat niet-fietsers wel fietsen. Bij iBike schatten we dat 80% van onze klanten de fiets inzet voor échte mobiliteitsverplaatsingen. Eén van de vele voordelen is oa dat je perfect weet hoelang je precies onderweg bent.

 

iBike in 2018

Wat een drukte!

2018 was een fantastisch jaar voor iBike. We kenden een enorme groei. Mede door de lange zomer. Een groei die we niet hadden kunnen voorspellen. We zijn onze klanten enorm dankbaar voor hun vertrouwen. Onze medewerkers hebben zich een jaar lang 200% gegeven. Chapeau voor hun geloof in de missie van iBike, hun drijfkracht en hun klantvriendelijkheid, ook op moeilijkere momenten bij 33° als er net voor sluitingstijd een klant met zijn/haar e-bike binnenrijdt.

Op bepaalde ogenblikken was het méér dan té druk. Onze service is daarom in sommige gevallen niet altijd 100% geweest. We hebben daaruit geleerd en nemen vele acties ter verbetering.

Goed weer was het ook tijdens het allereerste bakfietsfestival voor gezinnen en cargobikefestival voor bedrijven, dat we in mei samen met 2 collega’s uit de fietswereld organiseerden. Meer dan 500 bezoekers konden kennismaken met alle mogelijkheden die deze fietsen bieden. Editie 2019 vindt plaats op 19 mei.

Persaandacht

Door al vele jaren dezelfde visie uit te dragen, weet de pers ons meer en meer te appreciëren. We haalden zelfs het VRT- en VTM-Nieuws. Talloze keren bracht ATV ons in beeld en schrijvende pers als GvA, De Standaard en De Tijd interviewden verschillende iBike-vertegengwoordigers. Daar zijn we best blij mee en vinden dit een erkenning die onze medewerkers en klanten volledig toekomt.

Fietsen voor bedrijven

Een andere vaststelling over 2018 is de groei in het aantal bedrijven dat initiatief neemt om hun medewerkers op de fiets te krijgen. Met het netwerk van B2Bike, die zorgen voor fietsplannen en fietsleasing, leveren wij hierbij een enorme bijdrage.

iBike in 2019

Automatiseren en de fietser altijd voorop

De klant staat altijd voorop bij iBike. We doen er alles aan om alle fietsers mobiel te houden. Zeker e-bikes vereisen een intenser onderhoud (techniek en technologie) en een snellere service. Die moeten immers elke dag van en naar het werk bollen. Samen met onze klanten (gezinnen en bedrijven) blijven we hierin investeren. Dit doen we oa in opleiding en technologie.

De antwoordtijden van onze ‘customer service’ zijn tot een minimum herleid door technologie en fietskennis te combineren met aangepaste processen. We lanceren weldra ‘advies op afspraak’ en werken een nieuwe website en webshop uit.

Centrale montage-atelier

Onze ambities voor 2019 liggen hoog. We zetten verder in op de ingeslagen weg. We werken aan fundamentele optimalisaties die de service aan onze klanten ten goede zal komen. We vinden oa dat de doorstroom van herstellingen sneller moet. Daarom investeerden we in een centrale montage-atelier die er oa voor zorgt dat nieuwe fietsen voorgemonteerd tot in de etalages van onze acht winkels geraken. Dit bespaart ons in de winkel per fiets meer dan een uur werk. Tijd die we investeren in meer aandacht voor onze klant en de fiets.

Tweede editie Bakfietsfestival

Zondag 19 mei krijgen Antwerpenaars een tweede Bakfietsfestival in hun stad. Na het succes van de eerste editie kan je ons nu vinden in de Waagnatie/Bocadero.  Nog gezelliger en met een groots indoor testparcours. Ook tijdens het vakantiesalon in Antwerpen (24-27 januari) zijn we present: fietsen als ‘vakantiebestemming’ zit eveneens in de lift. En op de Fiets en Wandelbeurs 2019 (Gent – 2-3 februari) staan we op de stand van ons topmerk Riese & Muller.

Wil je uitgenodigd worden op launch van de langverwachte Brompton Electric? Laat dan je gegevens achter of hou onze Facebook in het oog.

Cargo wat?

Om ons geloof in de mogelijkheden voor vrachtfietsen voor bedrijven flink te ondersteunen, bouwden we een heuse aparte afdeling uit:  iBike Cargo.

De fiets is goed voor de lokale economie

Een stad als Londen bewijst het: een fietser spendeert tot 40% meer in de lokale economie. Waar wachten wij in Antwerpen op? Wandelen en fietsen zorgen voor heel wat meerwaarde: het is goed voor je gezondheid en die van je omgeving, het kost minder aan de overheid en ook economisch brengt het op.

 

En last but not least: veiligheid voorop!

Veiligheid in het verkeer heeft prioriteit nummer één. De verschillende snelheden op het (té smalle) fietspad creëren onveilige situaties. Situaties die nieuw zijn voor vele pendelaars. Matig daarom steeds je snelheid en pas ze altijd aan aan de verkeersomstandigheden.
Gedraag je op je fiets, zeker op een speed pedelec, volgens de verkeersregels. Met respect voor alle andere weggebruikers komen we al een heel eind verder. Iedereen draagt hierin een verantwoordelijkheid, ook voetgangers die op het voetpad moeten stappen en uiteraard ook automobilisten die nog meer respect moeten leren tonen voor de fietser.

 

We kijken uit naar een veilig en tof fietsjaar 2019. Een jaar lang, elke dag van elke seizoen. Alle seizoenen zijn immers fietsseizoenen geworden want het regent bijna nooit ☀️.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *