fbpx
fietsen in 2020

Fietsen in 2020

Meer fietsers in 2019

Het wordt bevestigd door allerlei studies én we zien het concreet aan het aantal wachtende fietsers aan het rode licht: er wordt meer gefietst. Van en naar het werk, naar de hobbyclub, naar school. De Antwerpse stedelijke mobiliteit is zijn modal shift wel degelijk aan het maken. De mogelijkheden van de elektrische fiets bieden een waaier aan opportuniteiten. Werknemers leggen dagelijks 10-tallen km’s af met hun elektrische fiets of een speed pedelec. Meer dan de helft van de verkochte fietsen in Vlaanderen wordt elektrisch ondersteund. Technologie duwt deze evolutie ook hier razendsnel vooruit. De geconnecteerde elektrische fiets wint aan populariteit. Deze verandering in stedelijke mobiliteit is bovendien plezant, fiscaal vriendelijk en nog gezond ook. En vooral: je bent sneller en op het geplande uur op je bestemming!

iBike in de Gazet van Antwerpen: In een magazijn aan de rand van de Boomsesteenweg opende fietsbedrijf iBike recent een nieuwe werkplaats. Aan het werk zijn mannen die doorstroomden vanuit Werkmmaat dat mensen aan het werk zet die moeilijk een plek vinden op de arbeidsmarkt. “Ondertussen zijn al twee van hen vast in dienst bij ons”, klinkt het bij iBike.

Snelle evolutie vergt snel schakelen

Technologie, nieuwe technieken en nieuwe collecties stuwen de vooruitgang. Dit vergt een voortdurende bijscholing van iedereen in de fietswereld. Onze klanten waarderen onze know how want ook hij of zij is actief geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen. “Wat zijn de voordelen van een riem tov een ketting?” is bv. een vaak gehoorde vraag in onze winkels.

Voorraadfinanciering bepaalt succes iBike. (CFO magazine)

Wat deed iBike in 2019?

De lang verwachte Brompton electric werd als eerste door iBike in Antwerpen gelanceerd. Even later behaalde deze elektrische variant de fiets innovatie award.

In 2019 ging ons centraal magazijn écht van start. Dagelijks worden 100-den fietsen, onderdelen en accessoires verdeeld naar de acht iBike-winkels. Na bijna één jaar operationeel is de beoogde doelstelling reeds bereikt: onze fietsexperten in onze winkels zo maximaal mogelijk inzetten voor onze klanten zodat die altijd mobiel kunnen zijn met hun fiets.

Stevige groei, stevige organisatie

Meer fietsers op de weg, betekent een hogere fietsverkoop. iBike maakte dan ook weer een stevige groei door. Die groei vergt ook een stevige organisatie. iBike professionaliseerde verder door aanwerving van bijkomende experten, investeringen in infrastructuur, opleidingen en technologie.

werkbank iBike

Over bakfietsen en iBike Cargo

Ook de 2de editie in mei 2019 van ons Bakfietsfestival was een succes. Het belang van de klassieke bakfiets voor families en van cargobikes voor ondernemingen neemt alsmaar toe. De fiets in het algemeen en in het bijzonder bakfietsen krijgen eindelijk de status van ‘toegevoegde waarde’ voor onze economie. De bakfiets en de cargobike dragen bij als mobiliteitsoplosser. De service na verkoop in de regio blijkt ook hier een absolute voorwaarde tot succes te zijn.

Daarom werd iBike Cargo opgericht, specifiek om handelaars, vrije beroepen, ondernemers, steden en gemeenten, … te helpen bij het ontdekken van de vrachtfiets.

De bedrijfsfiets valt niet te stoppen

In aanloop naar de verkiezingen laaide de politieke discussie over de bedrijfswagens hoog op. Over bedrijfsfietsen is dan weer totaal geen discussie. Logisch, want van alle mobiliteitsoplossingen is de fiets de plezanste. We schreven al onze know how hierover neer: van fietsvergoeding tot fietsleasing.

Iedereen op de fiets

“Of het nu om geleasede fietsen gaat of om een groepsaankoop, als bedrijf doe je er goed aan je medewerkers een (elektrische) fiets te geven om te pendelen, meent Marc Groven. Fietsen gaat snel, werkt ontspannend en is gezond voor lichaam en geest. Je hebt bovendien geen brandstof nodig, dus dat is ook nog eens goed voor het milieu. Fietsen met trapondersteuning of speed pedelecs doen je makkelijk een afstand van 20 tot 40 km overbruggen, zonder je in het zweet te trappen. Maar regel nummer één: laat mensen zelf kiezen wat ze willen. Een stadsfiets, racefiets, e-bike, high speed bike, bakfiets, vouwfiets… Kortom, een degelijke fiets die aangepast is aan hun individuele wensen. Zorg er bovendien voor dat je je mensen ‘ontzorgt’. Dat die fiets altijd klaarstaat en dat ze er zelf geen omzien naar hebben. Bied hen een fietsverzekering, een onderhoudsservice – op het werk bijvoorbeeld – en geef hen pechverhelping. En, last but not least, zorg voor een correcte fietspolicy.”

Wat brengt 2020?

Over de fietstrends van 2020 schreven we al uitvoerig in vorige bijdragen. Tevreden klanten, daar blijven we maximaal voor gaan. Daar hebben we oa professioneel uitgeruste werkplaatsen voor nodig met de laatste nieuwe technieken zodat herstellingen sneller kunnen doorstromen. 2020 wordt ook een investeringsjaar qua IT. Step by step zal iBike nieuwe toepassingen uitrollen. Doel blijft om nog performanter te werken en onze klanten maximaal te informeren.

Op 14 maart zal iBike present zijn op het e-bike testevent in Park Spoor Noord. Nieuw dit jaar op deze goed georganiseerde elektrische fietsbeurs is de aanwezigheid van  e-bakfietsen. Ons eigen Bakfietsfestival wordt geïntegreerd in dit e-bike testevent. Allen daarheen.

Wist je dat de iBike-medewerkers twee dagen fietsen getest hebben in de Ardennen? 

En tot slot: veiligheid voorop!

Veiligheid in het verkeer heeft prioriteit nummer één. De verschillende snelheden op het (soms té smalle) fietspad creëren onveilige situaties. Situaties die nieuw zijn voor vele pendelaars. Matig daarom steeds je snelheid en pas ze altijd aan aan de verkeersomstandigheden.
Gedraag je op je fiets, zeker op een speed pedelec, volgens de verkeersregels. Met respect voor alle andere weggebruikers komen we al een heel eind verder. Iedereen draagt hierin een verantwoordelijkheid, ook voetgangers die op het voetpad moeten stappen en uiteraard ook automobilisten die meer respect moeten leren tonen voor de fietser.

Veel fietsplezier in 2020!
Vanwege het hele iBike team

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *