fbpx

iBike spot de trends op Eurobike 2019

De grootste Europese beurs (Eurobike 2019) voor de fietsbranche ging van start op 4 september. Opnieuw in Friederichshafen (DE) stond de beurs in het teken van sportiviteit en mobiliteit. Twaalf hallen gevuld met fietsambitie, daar zijn we bij. Wat we zagen en concluderen lees je hier.

Switch van sport naar mobiliteit

De wereld staat niet stil en zo ook de fietsmarkt niet. De branche evolueerde de laatste jaren tot één van de meest boeiende en innovatieve ter wereld. Niet verwonderlijk dat Eurobike alweer met hoogtepunten verwondert. Wat we vanuit Friederichshafen naar België van de daken willen schreeuwen is heel duidelijk: CARGO CARGO CARGO! Met iBike Cargo spelen we al 2 jaren in op deze trend.

Logistieke innovatie is de toekomst. Heel wat producenten zetten in op alternatieven voor de auto en bestelwagens. De steden zien er in de toekomst anders uit. Eerder dit jaar verwelkomen we de Bosch Cargo Line aandrijfmotor, een specifieke aandrijving voor bakfietsen en cargobikes. Die trend galoppeert verder in Friederichshafen Europbike 2019. Als je cargo hoort, dan hebben we het niet enkel de typische bak vooraan. Ook de longtail-fietsen kregen veel aandacht. De Tern GSD bijvoorbeeld, een pareltje in de serie. Die e-bike is trouwens niet langer dan een gewone stadsfiets en brengt kinderen veilig naar school en je boodschappen stevig van de winkel naar huis.

Terwijl vorige jaren de twaalf hallen voornamelijk ingenomen werden door grote sportmerken, maken die merken plaats voor mobiliteitsoplossingen. Eindelijk? Ja, we keken er vorig jaar al naar uit. Dat die ruimte ingenomen wordt, wil iets zeggen over de toekomst van de fiets. Die slaat heel duidelijk de weg in waar we verder evolueren naar ‘meer fiets’ en ‘minder auto’.

Vanaf 2020, nu al bestellen

Het nieuwe assortiment van Riese und Müller kreeg een prominente rol op de beurs. Met de Delite, Superdelite en de Supercharger 2 versterkt het merk zijn positie met e-bikes, speed pedelecs voor commuters. Die modellen komen vanaf 2020 in uitlevering. Wil je er snel bij zijn? Kom dan eens langs, dan zorgen we ervoor dat jij één van de eerste bent die met deze machines rondrijdt.

Connectiviteit, integratie en e-steps!

Dat fietsproducenten doorzetten op ‘connectiviteit’ is niet verwonderlijk. Het wordt bijvoorbeeld tijd dat je smartphone opladen op je fiets een evidentie is. Het linken van je smartphone aan je (smart)bike, wordt op de beurs nogmaals in de aandacht geplaatst. De SmartphoneHUB, zoals Bosch eBike Systems het noemt, geeft je de mogelijkheid om je ritten te registreren via Strava en je bijzonder gebruiksvriendelijk kan navigeren. Ook draadloos luisteren naar muziek via het Cobi systeem is een mogelijkheid.

Zowel bij MTB, e-racebike, e-bike en de speed pedelec blijft ‘integratie’ een kernwoord. Batterijen, aandrijf-systemen zijn alsmaar vaker onzichtbaar. Ze worden met andere woorden heel mooi verwerkt in het frame. Dat, terwijl ze vaak niet inboeten aan gebruiksvriendelijkheid. Het blijft mogelijk om de batterij uit te halen en op een andere plek op te laden. Dat blijft een sterk voordeel wanneer je je fiets in de fietsstalling opbergt en de batterij binnen kan opladen. Het is trouwens ook beter, wanneer het té warm of té koud is buiten.

Met een e-step loods je jezelf door de stad alsof het niets is. Ze zijn bijzonder populair. Heel wat nieuwe merken schieten dan ook uit de grond, sterk vertegenwoordigt op Eurobike 2019. De beurs mocht zo’n 150 tal nieuwkomers verwelkomen. Nogmaals het bewijs dat de markt niet stil staat. De elektrische step is jong en krijgt veel aandacht op Eurobike net omwille van de populariteit.

Eurobike 2019 stond in het teken van mobiliteit en logistieke oplossingen voor ons dagelijks verkeer. Maar, ook de sportwereld staat niet stil, al komen die twee werelden steeds dichter. Denk maar aan de e-racefiets. Is hij bedoeld voor op zondag een toertje met de vrienden? Of fiets je er ook dagelijks mee naar het werk? Jij beslist.

Tagged , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *