fbpx
nmbs

Ketenmobiliteit: met vouwfiets door Kennedytunnel

Een ketenmobiliteit-ervaring.
Een druilige eerste werkdag van de week. Ik moet naar Brugge voor een vergadering. Ik besluit een keer de trein uit te proberen. Ik ben het nl beu om met mijn auto in de file te staan. Heen naar Brugge zal dit nog wel meevallen, maar ’s avonds terug door de Kenneytunnel raken, daar kijk ik helemaal niet naar uit.

Ketenmobiliteit of multimobiliteit

Gelukkig bezit ik al een tijdje een vouwfiets van Brompton. Ik parkeer mijn autootje gratis op een km van het station te Berchem. Zwier mijn koffer open, ontvouw mijn Brompton en fiets naar het station. Ik rij tot aan de trappen van spoor 6. Ik plooi hem dicht in 9 seconden en stap de trappen op. Een ijzige wind maakt het wachten niet echt plezierig. Ik ben alleszins niet de enige met een fiets op het perron. De app van de NMBS houdt me prima op de hoogte.
Met slechts 5 minuten vertraging, stap ik op de rechtstreekse naar Brugge. Ik installeer mij op de bovenverdieping, mijn Brompton naast mij.  Ik verbind mijn laptop met mijn smartphone en begin te werken.
Bij aankomst ontvouw ik mijn fiets en even later rij ik langs het groene Minnewaterpark tot mijn bestemming. Ik plaats mijn vouwfiets in de gang en meteen is het ijs gebroken. Ha, met de fiets? Nee met de ketenmobiliteit ???? 😊 … ketenmobiliteit is een verzamelbegrip voor het gebruik van diverse vervoermiddelen tijdens een reis. Het draagt niet alleen bij aan het reisgemak van de reizigers, maar het levert ook een bijdrage aan het oplossen van de problemen met files en bereikbaarheid.

Kosten & opbrengsten

Mijn ticket betaalde ik €30,80. Al bij al niet écht goedkoop, wellicht zijn er betere formules.

Wat krijg ik in de plaats? Ik zit droog en warm en kan ondertussen werken. De treinreis levert mij zeker twee volle uren arbeid op. Werk dat ik vanavond of morgen niet meer hoef te doen. Het verslag van de meeting is geschreven en alle actiepunten staan ingeboekt. Zalig om zo thuis te komen. Minder stress. Meer zekerheid.

Ik bespaar brandstof voor mijn auto. Ik schat zo’n 10 euro. Maar bovenal bespaar ik op persoonlijke vlak. Mijn energiepeil is hoger na een treinrit van 3 uren dan na een autorit van enkel 1u15min. Ik stel vast dat met de trein reizen veel minder vermoeiend is dan autorijden. Klinkt logisch, en toch is de overstap van auto naar vouwfiets & trein een moeilijke beslissing. Het vraagt een andere organisatie die ketenmobiliteit. Het vraagt even wat denkwerk. De auto nemen voor je deur, vraagt geen denkwerk meer, het is een menselijke gedraging geworden die ons niet meer doet nadenken.

En de ketenmobiliteit in Antwerpen?

Mijn persoonlijke, éénmailig actie levert niks op. De file aan de Kennedytunnel was daardoor niet korter. Maar als dit soort ervaringen meer verteld en gedeeld zou worden, ben ik ervan overtuigd dat dit wél een effect kan hebben. Op mens, op de mobiliteit en op onze gezondheid.
Wie volgt? Wie laat zijn auto een keer voor de deur staan?

Treinervaringen

Ik kende de trein niet echt. Ik kan zeker niet stellen dat ik een gerenommeerd treinreiziger ben. Mijn woon-werkverkeer beperkt zich dikwijls tot enkele km’s. Ik besef dat éénmalig met de trein van Antwerpen naar Brugge bollen niet hetzelfde is als elke dag van Antwerpen naar bv. Brussel te moeten pendelen.

Mijn ervaringen zijn super positief. Alles is prima verlopen. Alles werkte. Van de NMBS-app tot de informatie en bewegwijzering. De vouwfiets op de trein. De treinen zelf zijn behoorlijk luxueus. Een toffe ervaring dus die voor herhaling vatbaar is. Ook die Starbucks cappuccino in het station van Brugge en die warme soep in Berchem.

En vooral: mijn timings klopten perfect. Met de fiets en trein kan je perfect uitrekenen wanneer je ter plaatse bent. Handig voor je collega’s en je gezinsleden.

 

 

  

 

 

 

 

 

Tagged , ,