fbpx

Bike43: familiefiets, maar dan anders

Coming soon

 

Familiefiets, maar dan anders

Letterlijk uit het Engels vertaald is deze Bike43 een ‘fiets voor drie’. In dat opzicht lijkt hij te wedijveren met de bakfietsen die je steeds vaker in het straatbeeld ziet. Ook die kan je immers gebruiken om een pak bagage of een tweetal kinderen mee te vervoeren. Het nadeel van de klassieke bakfiets laat zich makkelijk raden: de bak vooraan heeft een behoorlijke impact op het gewicht en de handelbaarheid. Benieuwd of dat bij deze elektrische tweewieler ook zo is. Een pluimgewicht is deze nieuwkomer allerminst. Opvallend is wel dat je het gewicht amper voelt omdat het zwaartepunt erg laag ligt. Als je kinderen meevoert dan hebben die een erg beperkte impact op de handelbaarheid van de fiets – omdat ze net voor of boven het achterste wiel zitten, wordt het voorwiel niet te licht. En dat is maar goed ook want daarin zit de elektrische aandrijving vervat.

Een voordeel van een motor in het voorwiel is de mogelijkheid om energie te recupereren tijdens het afremmen. De autonomie ligt volgens de fabrikant tussen de 50 en 100 kilometer. Dat je met de Bike43 makkelijk en snel kan fietsen, zal niet verbazen. Met dank aan de elektrische hulpmotor uiteraard, maar ook dankzij het traploos schakelend versnellingsapparaat dat werkelijk heerlijk schakelt. De Schwalbe Balloonbike banden zorgen voor voldoende veercomfort en maken extra veerwegen overbodig. Dat beperkt het gewicht en het zorgt ook voor betere feedback aan de bestuurder.  De schijfremmen tenslotte bieden voldoende en perfect doseerbare remkracht. Wat fietseigenschappen betreft, blijft er dus weinig te wensen over.

Maar hoe zit het met de praktische kant?

Ook daar zijn de makers van de Bike43 niet over een nacht ijs gegaan: een flinke dubbele standaard aan het achterwiel moet zorgen voor genoeg stabiliteit bij het opstappen van de kinderen. De fabrikant voorziet overigens in verschillende kinderstoel-groottes waardoor je kinderen van 9 maanden tot 10 jaar of 35 kg kan meevoeren. Er zijn ook fietstassen voor montage op het stuur of achteraan en een heuse bagagebox, ook weer om achteraan te monteren. Opvallend is de goede afwerkingskwaliteit van zowel de fietsonderdelen als alle accessoires. En dat brengt ons naadloos bij de belangrijkste kanttekening van dit verhaal: de prijs. Die begint vanaf 3.495 euro voor de Sweat Free versie (er is ook een Sport versie aan € 3.695). Reken daar nog eens 200 euro bij voor twee kinderzitjes en evenveel voor enkele tassen en je komt al snel in de buurt van 4.000 euro. Een investering waar je ongetwijfeld veel plezier aan zal beleven.

 

BIKE43 SWEAT FREE

Motor: Heinzmann, 250 W, naafmotor in voorwiel
Accu: BMZ, 510 Wh, 36 V
Remmen: schijfremmen voor en achter
Versnelling: NuVinci continu variabele versnellingsnaaf
Autonomie: tussen 50 en 120 km, afhankelijk van belasting
Accessoires: kinderzitjes van 9 maanden tot 6 jaar (9 tot 22 kg), van 5 jaar tot 10 jaar (tot 35 kg), fietstassen en bagagebox
Prijs: € 3.495 (€ 3.695 voor de Sport versie)

iBike Wilrijk perfect bereikbaar tijdens de werken. Ontdek hoe ...... Dit bericht Sluiten