iBike in Het Nieuwsblad


Eerste hulp bij platte batterij. Hoe lang gaat de batterij mee en wat als hij leeg is tijdens de rit? 

We vragen het aan Marc Groven, zaakvoerder bij iBike.

Een elektrische fiets biedt comfort tot en met. Maar soms ook stress. Zeker als de display op je stuur aanduidt dat de batterij bijna leeg is en je niet direct een ‘tankstation’ in de buurt hebt. Het is dan gefrustreerd en nagelbijtend rijden, zoals met een bijna lege benzinetank. En hopen op een laadpunt. Hoe vermijden we dat en wat doen we?

‘’Basisvraag bij de aankoop van je fiets blijft altijd: wat wil je doen met die fiets? Alle dagen naar het werk, af en toe naar de winkel, of voor fietsvakanties? Met of zonder bagage? Met of zonder kinderen achterop? Als iemand zegt dat hij voor een afstand van 30 of 40 km gaat, dan raden wij een batterij aan die een afstand van 40 tot 80 km aankan omdat we uit ervaring weten dat zo iemand de batterij en de fiets echt veel zal gebruiken. 80 kilometer heb je snel. Een dagtocht met ’s morgens veertig en ’s middags veertig, het is geen uitzondering.’’

 

Waarom die vraag bij aankoop van de fiets?

‘’Omdat ze zal beslissen over het soort batterij. Bosch bijvoorbeeld heeft batterijen van 300, 400, 500 en 625 watt. De batterijen van 300 en 400 watt zijn weliswaar goedkoper, maar worden quasi niet verkocht. Bovendien wordt goedkoop dan misschien ook duurkoop, want wat als je drie jaar na aankoop van je fiets toch 800 euro moet neertellen voor een krachtigere batterij? Dan had je die investering misschien beter bij de aankoop van je fiets gedaan. Per hoger wattage-type in de batterij moet je ongeveer 200 euro extra rekenen. Mijn advies: investeer bij aankoop van je fiets liever iets meer in je batterij, dan achteraf 800 euro te moeten betalen voor de aankoop van een nieuw exemplaar. Daarom zijn 500 watt en 625 watt in, en Bosch brengt nu ook een 750 watt op de markt.’’

 

Heeft die batterij van een fiets dezelfde kwaal als de batterij van mijn gsm? Verliest ze ook aan kracht in de loop der jaren?

‘’Ja, zoals bij je gsm zal ze per jaar 5 tot 10 procent aan capaciteit verliezen. Een batterij van je fiets moet je bovendien goed verzorgen. Als je fiets in de winter buitenstaat, of in een niet verwarmde ruimte, haal de batterij dan van je fiets, en zet ze ergens op kamertemperatuur. Als je fiets in de zomer heel de tijd in de zon staat, haal ze er dan af en zet ze in de schaduw. Ideaal is een temperatuur van 10 tot 20 graden. Normaliter kun je een batterij 500 keer opladen, maar als je ze slechts voor de helft oplaadt, geldt dat ook maar voor de helft, dan heb je al 1.000 laadbeurten. Ik zeg steeds: zelfs al heb je maar één of twee streepjes op je display minder, aarzel niet als je thuiskomt om direct bij te laden tot de streepjes weer allemaal vol staan. Reken er ook op dat een batterij doorgaans ongeveer vijf tot zes jaar meegaat.’’

 

En dan, de angst om zonder ondersteuning te vallen onderweg.

“Daarom is het nodig om onderweg verstandig met je batterij om te gaan. Een motor heeft verschillende niveaus van steun. Van economy tot turbo, elk type geeft op je display aan hoeveel afstand je kunt afleggen. Rij je in afdaling, zet dan de ondersteuning lager, en andersom. Actief omspringen met die batterij levert je aardig wat extra kilometers op.’’

 

‘’De fietsindustrie biedt ook oplossingen. Als we iemand ontmoeten die zegt elke dag 60 km te rijden en de batterij het liefst in turbostand zet, dan zullen we hem aanraden om een fiets met twee batterijen te nemen. Door het feit dat ze gekoppeld zijn, is hun levensduur ook langer. Want elke dag een batterij volledig leegrijden en helemaal opnieuw vullen is ook niet goed.’’

 

En, als ze dan toch leeg raakt onderweg, hoe snel kan ik ‘tanken’?

‘’Een batterij die helemaal plat is, heeft een herlaadtijd nodig van ongeveer 3 uur. Maar er is een pluspunt, je mag rekenen dat tijdens het eerste uur ongeveer de helft van je capaciteit wordt herladen. Dus tijdens een lunchpauze kan de klus al grotendeels geklaard zijn, of toch minstens voor de helft.’’

 

Waarom voelt een elektrische fiets zonder steun zo log?

“Een e-bike kan log overkomen. Maar ook hier weer zijn er verschillende types. Je hebt e-bikes met buitenversnelling en licht, of robuustere modellen met binnenversnelling en zwaarder.’’

uit Het Nieuwsblad, 28/08/2021 - redactie Guy Fransen

 

Het volledige interview kan je hier lezen:
Het Nieuwsblad
> Het Belang van Limburg

Video's: bekijk ook onze tips

Video URL:
Currently supported:
Video URL:
Currently supported:
Video URL:
Currently supported: