Cargofietsen bij iBike

"De bakfietseconomie staat onder stroom"

Het volledige dossier verschijnt in Trends op 2 september 2021.

Vraag van over de grens
De bakfiets is niet alleen een competitief alternatief voor de gezinsauto, maar ook voor bestelwagens in stadskernen. Een van de acht fietswinkels die iBike heeft in het Antwerpse is ondertussen volledig gespecialiseerd in cargofietsen voor bedrijven.

Specialisatie in cargofietsen
"We hebben een apart filiaal opgericht vanwege de grote vraag", zegt Nico De Coninck van iBike. We krijgen bijna elke dag aanvragen binnen, ook vanuit Nederland, om bakfietsen op maat te laten maken. Voor de speciale kisten werken we samen met een Belgische bedrijf. Het gaat van kleine zelfstandigen en koerierbedrijven tot gemeenten die bijvoorbeeld hun groendienst met cargofietsen uitrusten.

Lage-emissiezones
Het is wel nog maar recent dat het echt hard gaat op de bedrijfsmarkt. Dat komt meer dan waarschijnlijk door de invoering van de lage-emissiezones waardoor aannemers en koeriers met hun soms verouderde auto's niet meer binnen in de stadskern kunnen zonder boete.

Samen met de stad Antwerpen
In de stadskernen was werken met een bestelwagen ook al lastiger en duurder geworden door de file- en parkeerproblematiek. Met een bakfiets kan je gewoon voor de deur stoppen en bovendien komen er nu veel modellen die ook nog een aanhangwagen trekken. Bij de stad Antwerpen hebben we net zo'n aanbesteding binnengehaald.

Drie tips bij de keuze voor een elektrische bakfiets

1. De motor is even belangrijk als de batterij

Bij elektrische bakfietsen bepaalt de batterij grotendeels de actieradius, meestal ruim 50 km per laadbeurt, maar het type motor is ook van groot belang. Sommige modellen rijden nog rond met een motor voor een klassieke fiets. Wie met twee kinderen rondrijdt kiest best voor een motor die geoptimaliseerd is voor extra trekkracht.


2. Vergeet de verzekering niet

Een verzekering tegen diefstal en pech-ondersteuning bij pannes is geen overdreven luxe, maar vergroot wel het prijskaartje. Het kan voor recente modellen van rond de 5000 euro gemakkelijk tegen de 200 euro per jaar kosten.


3. Informeer naar fietsleasing

Wie een bakfiets een te dure investering vindt, kan eventueel ook via de werkgever informeren. Steeds meer bedrijven bieden fietsleasing aan als een voordelig extralegaal onderdeel zoals een salariswagen. Bij de meeste formules is er ook de mogelijkheid om de fietsen na twee of drie jaar te kopen aan fors verminderde prijs.