fbpx

Riese & Müller DualBattery: dubbel zoveel vrijheid

Dubbele accu. Dubbel zoveel vrijheid.

Riese & Müller is een van de eerste e-bikefabrikanten die sinds het seizoen 2017/2018 gebruik maakt van Bosch DualBattery Technology. Sindsdien worden vele modelreeksen van deze technologie voorzien. Dit maakt de e-bikes en e-cargo-bikes van Riese & Müller ongeëvenaard qua actieradius en hoogtemeters – natuurlijk met hetzelfde unieke rijgevoel. Zo rijd je bij lange ritten niet alleen twee keer zo ver, maar hoef je je bij het dagelijks gebruik niet meer te bekommeren om je actieradius.

De lader heeft een combinatie van een Bosch PowerTube-batterij en een frame-batterij. De frame-batterij is bevestigd aan de onderste buis, waarin zich de InTube-batterij bevindt.

Veelgestelde vragen:

Riese & Müller DualBattery

DualBattery is een systeem van Bosch voor e-bikes waarbij twee accu’s worden gebruikt. Riese & Müller maakt uitsluitend gebruik van frameaccu’s van 500 Wh, waardoor een totale capaciteit van 1000 Wh ontstaat. De grootste voordelen zijn de dubbele actieradius en de lagere laadfrequentie. </ p>

Voor wie is de DualBattery bijzonder interessant?

De DualBattery-technologie is zowel voor tourfietsers als voor dagelijkse pendelaars dé perfecte oplossing. Zelfs met e-cargo-bikes en HS-fietsen zijn lange tochten met een actieradius van 70 km geen probleem meer. Voor pendelaars betekent de DualBattery veel meer comfort, want de fiets hoeft duidelijk minder vaak  te worden opgeladen. </ p>

Heeft de DualBattery effect op het rijgedrag?

De accu’s zijn zodanig geïntegreerd dat hun gewicht het rijgedrag nauwelijks merkbaar beïnvloedt. Bij de modellen Charger en Delite bevinden beide accu’s zich in het midden van de framedriehoek. Bij de Packster 60 en Packster 80 verlaagt de tweede accu zelfs het zwaartepunt van de fiets, want deze is onder de laadvloer gemonteerd. Bij de Load bevindt de tweede accu zich achter de laadvloer.

 

Hoe functioneert de DualBattery tijdens het rijden?

De accu’s worden tijdens het rijden afwisselend gebruikt. Het systeem registreert daarbij automatisch wat de laadtoestand van de twee accu’s is en schakelt zelfstandig tussen de accu’s wanneer er een ladingsverschil van vijf procent is. Zo wordt gewaarborgd dat beide accu’s in gelijke mate worden gebruikt en ontladen. Hierdoor wordt de levensduur van beide accu’s aanzienlijk verlengd.

Hoeveel Wattuur heeft de DualBattery?

Riese & Müller maakt uitsluitend gebruik van frameaccu’s van 500 Wh, waardoor een totale capaciteit van 1000 Wh ontstaat.

Kun je met de DualBattery tweemaal zo ver rijden?

Ja, je rijdt tweemaal zo ver. Riese & Müller maakt uitsluitend gebruik van accu’s van 500 Wh, dus bij twee accu’s ontstaat een totale capaciteit van 1000 Wh.

Kan ik bij de DualBattery-technologie met slechts één accu fietsen?

Het systeem kan ook met slechts één accu worden gebruikt. Daarbij is het niet van belang in welke houder de accu zich bevindt.

Hoe worden de accu’s bij de DualBattery-technologie opgeladen?

Met het laadapparaat dat bij de uitrusting hoort kunnen beide accu’s tegelijkertijd op de fiets zelf worden opgeladen. Vanzelfsprekend kan je daarmee de verwijderde accu’s overal, bij elke contactdoos, opladen. Dit kan echter alleen per accu en na elkaar.

Moet ik de accu’s van de DualBattery-technologie tussentijds vervangen?

Een mechanische accuvervanging of een handmatige omschakeling tussen beide accu’s is niet nodig. Het systeem schakelt automatisch tussen de accu’s zodra er een ladingsverschil van 5% is. Zo wordt een gelijkmatige ontlading gewaarborgd.

In welke modelseries wordt de DualBattery gemonteerd?

Bij de modellen Delite en Supercharger wordt het systeem standaard gemonteerd. Bij de modellen Homage, Nevo GT, Charger, Multicharger, Packster en Load kan de technologie inclusief een tweede accu tijdens de configuratie worden bijbesteld.