fbpx

Speech schepen Mobiliteit tijdens Cargo Business Happening

Beste Antwerpenaren,

Beste bezoekers van Antwerpen,

Beste organisatoren van het bakfietsfestival (iBike + B2Bike en BakFietsKar-Info), beste Jos Sluijsmans (directeur van het Internationaal Cargo Bike Festival),

Beste fans van en gebruikers van cargo bikes,

Dank aan de organisatoren voor de uitnodiging om dit belangrijke event voor de mobiliteit in Antwerpen te mogen bijwonen.

Belangrijk, omdat de bakfiets terug is van weggeweest. Je kan er niet meer naast kijken. Er zijn aanwijsbare redenen voor de groeiende aanwezigheid van de bakfiets in ons stadsbeeld, en van de cargobike in het bijzonder. Ik noem er drie: demografie, verkeersdruk en e-commerce en de manier waarop die drie fenomenen elkaar versterken.

Enkele cijfers op een rijtje:

  • de laatste 20 jaar is de bevolking van de agglomeratie Antwerpen met 10% gegroeid.
  • de laatste jaren stijgt e-commerce met 10% per jaar.
  • het aantal lichte vrachtvoertuigen nam de voorbije 20 jaar met 39% toe.

Conclusie: bestelwagens zijn voor een groot stuk verantwoordelijk voor de toename van mobiliteitsdruk en parkeerdruk in de binnenstad.

Een bestelwagen verbruikt 12 m2 parkeerplaats voor 800 kg getransporteerd gewicht.  Een grote bakfiets kan de helft meer parkeren per vierkante meter dan een bestelwagen. Het energieverbruik van een voertuig is recht evenredig met de massa van het voertuig.  Een bestelwagen verbruikt dus de helft meer energie dan de bakfiets.

Conclusie: vervang dus daar waar mogelijk bestelwagens door cargobikes, en je geeft de stad meer ruimte en lucht.

Als overheid kunnen we in naam van de mobiliteit en het milieu echter aan de bevolking en de bedrijven echter geen maatregelen opleggen die een gevoelige netto meerkost veroorzaken.  Ik geloof trouwens niet in een repressief mobiliteitsbeleid. Wel in begeleiding richting slimme keuzes. Slim Naar Antwerpen, Slim In Antwerpen.

Is dat een stap terug? naar de tijd van ‘ons bomma’?, toen de bakker en de melkboer met een loodzware triporteur rondreden? Dat hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt.

De bakker of melkboer destijds deed zijn ronde met een triporteur omdat hij geen andere keuze had. Nu gaat het over weloverwogen beslissingen die passen in een verhaal van nieuwe stedelijke mobiliteit, en een verhoogde bewustwording rond duurzaamheid en efficiëntie.

Als de opmars van de bakfiets of cargofiets al iets nostalgisch heeft, dan is het toch in de zin van ‘Back to the Future’, want de technologie helpt flink om het gebruiksgemak aanvaardbaar te maken.  U kan hier nieuwe modellen uittesten, en zal merken dat ze aan robuustheid en draagkracht niets inboeten, terwijl ze wendbaarder en lichter dan ooit zijn. Dat geldt zeker voor de e-cargobikes. Maar er is meer dan dat. De digitalisering helpt ook meer dan een serieus handje in de complexe logistieke operaties om goederen van bij de producent tot bij de klant te brengen – liefst zo snel mogelijk, en waar snelheid een argument is, is de fiets zeker een volwaardige optie.

De stad Antwerpen is in het complexe verhaal van logistiek en mobiliteit erg ambitieus en vooruitstrevend. Slim Naar Antwerpen is een platform dat zorgt voor slimme oplossingen in en rond de stad, voor alle doelgroepen, alle vervoersmodi en alle verplaatsingen.

Momenteel  zijn  DHL Express Antwerpen en Cargo Velo projectpartners van Slim Naar Antwerpen (het resultaat van de Projectoproep in 2017).

DHL Express werkt sinds begin maart met 10 cargofietsen vanuit het huidige distributiecentrum op de Noorderlaan, Antwerpen. Slim naar Antwerpen heeft er mee voor gezorgd dat er meer goodwill vanuit de directie is verworven om cargobikes in te zetten. DHL wil dit ook in andere landen meer en meer gaan inzetten, dankzij het Antwerpse voorbeeld.

Met Cargo Velo Antwerpen werd de afspraak gemaakt dat zij 30.000 fietsleveringen voor hun rekening nemen om financiële ondersteuning te krijgen.

Maar ik mag vandaag ook nieuws aankondigen, een primeur brengen. Ik was aangenaam verrast toen ik vernam dat het Antwerpse bedrijf ESAS de cargobike beschouwt als een economisch verantwoorde oplossing om haar techniekers in de binnenstad voortaan de baan mee op te sturen in plaats van een bestelwagen. Slim zijn, noem ik dat. De titel van Slimste Mens ter Wereld deel ik hier niet uit, maar ik wil hem toch aankondigen als 1 van de Slimste Mensen van ’t Stad: ik nodig graag Robert Decant, CEO van ESAS, uit voor een historische aankondiging, voor zowel ESAS als voor de Stad Antwerpen!

Koen Kennis, schepen van Mobiliteit stad Antwerpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *