Een sportieve fietstocht met een speed pedelec

Een aantal keren per jaar trekken we er zelf op uit en testen we uitvoerig een aantal fietsen uit. Advies verstrekken over fietsen kan nl het best vanuit de theorie én de praktijk. Deze keer kozen we voor de Cibel-Cebon Dodentocht. Een 100km min of meer vlak parcours vertrekkende in Bornem. We opteerden om verschillende soorten ‘racefietsen’ op te stellen: van de klassieke koersfiets met smalle bandjes met 8,5 bar bandendruk tot een Riese & Müller speed pedelec.

Een toertocht mét een speed pedelec kan dat?

Hoewel we niet de enige waren, een uitzondering waren we zeker. Kan het nl zomaar dat je in een sportieve toertocht meerijdt met een speed pedelec die tot 45 km/u kan rijden? De reden waarom je dit zou doen kunnen zeer uiteenlopend zijn. In ons geval was het een test. Het antwoord is volmondig JA. Niemand keek echt vreemd op. Het gedrag van de rijder is natuurlijk veel bepalend. Rij je eerder defensief achteraan een groepje of ga je bergop voluit de uitdaging aan met andere fietsers. Wij kozen voor een defensieve onopvallende aanpak zodat we zeker niet beschuldigd zouden worden van mechanische doping.

Wat waren de e-bike – speed pedelec- ervaringen?

Om te beginnen, hebben we het spannend gemaakt en vertrokken we met een batterij die voor 71% geladen was. We dachten zo de dagdagelijkse omstandigheden van een commuter te kunnen simuleren. Een tocht van 100 km rijden met een vooropgesteld gemiddelde van 27,5 km/u … hoe zouden de batterijen het uithouden? Met de Riese & Muller Supercharger met Rohloff High Speed met 2 x 500 watt zou dit perfect moeten kunnen. En hoe gedroeg de fiets zich?

Spannend. Dat was het zeker. De fietscomputer gaf bij aankomst welgeteld 3 km reserve aan. Goed getimed dus 👍 en onderweg bijna 40% in ecomodus gereden (zie grafiek). Het parcours, de batterijmodus, de snelheid en de manier van rijden tijdens zo’n sportieve fietstocht maakten dat de e-bike rijder zelf zo’n  1/3 van het vermogen moest leveren. Vooral na de bochten moest de rijder flink bijtrappen om zich te kunnen nestelen in de groep. Niet onlogisch. Deze speed pedelec gedraagt zicht iets zwaarder in de bochten en trekt minder snel op dan een geoefende racefietser die met een lichtgewicht fiets veel vlotter de bochten aansnijdt. Recente studies tonen aan waarom dit is.

Experiment geslaagd?

Ja. Deze Riese & Müller bewijst dat hij gebouwd is voor dagelijks woon-werkverkeer in alle weersomstandigheden en met een minimum aan onderhoud. De Orbea Gain zou in dit geval een betere keuze geweest zijn. Dat wisten we eigenlijk vooraf maar soms moet je de dingen eens van de andere kant durven bekijken én uittesten.

Zelf testen?

Wil je zelf deze Riese & Müller of elke andere fiets uittesten? Kom dan langs in één van onze winkels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *