fbpx
Bosch

De toekomst van de Antwerpse fiets

Om de donkere dagen en de crisis door te komen, schetsen we graag de¬†toekomst van de fiets¬†… zo brengen we een beetje hoop en vooruitzicht.

De komende jaren gaat onze mobiliteit nog sterker wijzigen. De auto doet nu al stapje terug, de fiets krijgt veel aandacht. De fiets en de fietsonderdelen worden ook steeds verder ontwikkeld en interactief gemaakt. Veiligheid en duurzaamheid staan voorop. De fiets en het gebruik ervan worden gesubsidieerd en meer Europese landen maken fietsen aantrekkelijk.

Intelligentie op het stuur

Ook onderweg zullen we vaker verbonden zijn met digitale apps met een groot aantal handige functies: van navigatie, muziekbediening, fitnesstracking en telefonie tot het verbinden met andere diensten en apps van¬†Strava en Komoot. Een ge√Įntegreerd display, dat ook zonder je smartphone de belangrijkste rijgegevens toont, zorgt voor volledige flexibiliteit. Bosch biedt bv. zijn¬†SmartphoneHub de COBI.Bike App aan die zelfs na een val met de fiets snel voor hulp zorgt.

Alle fietsen zullen dus ‚Äėconnected‚Äô zijn. Een gestolen fiets is direct op te sporen. De fietser krijgt informatie over obstakels op de route, wijst op gevaren en geeft de weersverwachting. E-bikes communiceren zelf met de overige verkeersdeelnemers. Via het display worden bestuurders gewaarschuwd voor naderend onheil. Wanneer nodig grijpt de fiets zelf in bij dreigend gevaar.

Antwerpen staat op plek drie van de wereldwijde fietsindex!

Fietsostrades populair

Fietsostrades worden verlengd, bochten worden rechtgetrokken en er komen meer verbindingen met woonwijken en stadscentra. Net zoals met de auto, wordt het verkeer zo snel mogelijk afgeleid naar deze bredere fietssnelwegen. Grotere afstanden kunnen zo op hogere snelheid veilig worden gereden. Het design van de speedbike zal stoer zijn, erg strak en geheel eigen, maar de veiligheid zal ook verhogen.

Elektrisch aangedreven tweewielers worden in de toekomst geparkeerd op speciale fietsparkeerplaatsen. Zodra de fiets er staat, wordt hij draadloos opgeladen via snelladers die in de bestrating zijn verwerkt. Geen gedoe meer met opladers. Je autonomie zal toenemen.

De toekomst van de bakfiets

We verkondigen het al jaren: de bakfiets is nu al trendy en zal de komende jaren nog meer in het straatbeeld te zien zijn. Deze bakfiets zal bijna altijd elektrisch aangedreven zijn. Meer en meer ouders zetten de bakfiets in voor het vervoer van hun kinderen. Een stevige constructie, duidelijke richtingaanwijzers en ge√Įntegreerde regenbescherming maken dat de bakfiets zowel veilig als comfortabel is. Ook in herfst en winter.

Urban Arrow

Bosch eBike Systems

In 2010 presenteerde Bosch haar eerste aandrijvingssysteem voor eBikes. De ontwikkeling van de markt en daarmee ook het eBike-design verliep de afgelopen 10 jaar razendsnel: van een fiets met een lage opstap tot mountainbikes … zo zijn momenteel vrijwel alle fietstypen ge√ęlektrificeerd. Parallel hieraan zijn de systeemcomponenten steeds naadlozer in het fietsdesign ge√Įntegreerd. Deze ontwikkeling is nog lang niet ten einde: met de eBike Design Vision presenteert Bosch eBike Systems de integratie van haar componenten op een manier die impulsen geeft voor het eBike-design van de toekomst.

Hoe krijgen we onze stad in de toekomst bevoorraad?

Pakjes bezorgen of winkels en horeca bevoorraden in steden zullen over enkele jaren bij voorkeur zonder uitstoot van CO2 gebeuren. Steden mogen het zelfs eisen. Dat betekent dat een slimme elektrische vorm van vrachtvervoer steeds vaker in het straatbeeld zal opduiken: de cargobike is daar dé oplossing voor. Misschien worden dat wel vierwielige overkapte cargobikes die vanuit cargohubs pakketten afleveren in stedelijke gebieden? En de koerier staat in verbinding met de klant en zo worden afspraken over de aflevering gemaakt. In Nederland worden al 100.000 cargo bikes ingezet.

iBike Cargo biedt vandaag al heel wat oplossingen aan: voor de groendienst, diensten aan huis, koerierbedrijven, intern transport op bedrijfssites en logistieke bedeling in de stad.

#DecadeoftheCargoBike

De opkomst van waterstof als dé energiebron

Waterstof wordt misschien wel dé energiebron voor fietsen die veel zware kilometers maken zoals fietsen voor publieke diensten, fietsdeelprogramma’s en voor de last mile van zakelijke mobiliteit in de binnenstad. Deze e-bikes hebben met een compacte brandstofcel aan boord waarin waterstof wordt omgezet in water en elektriciteit.

Met een volle tank waterstof kan je tot wel 250 kilometer afleggen. Dat is zo’n 100 kilometer verder dan een traditionele e-bike. Daarnaast is het niet nodig om deze e-bike aan het stopcontact te hangen. Een gewone e-bike met een 500Wh batterij moet ongeveer 3u opladen. De waterstoffiets vul je binnen twee minuten.

Fietsroutes met de e-bike

Ongezien. Er ontstaan meer en meer fietsroutes voor e-bikers. Goed nieuws is bv dat¬†alle netwerkgekoppelde displays van Bosch eBike Systems nu ook routeplanning via komoot ondersteunen. En er zullen nog e-bike-categorie√ęn toegevoegd worden die rekening houden met je rijtijd, je conditie, je type e-bike (koersfiets, mountainbike, stadsfiets) en de geografische omstandigheden.

Stap je e-bike op en geniet van de prachtige routes in Belgi√ę. Hier vind je ze.

Schaarste in de fietswereld?

Het klopt inderdaad dat de¬†productie¬†van¬†nieuwe fietsen¬†hier en daar¬†moeilijker¬†verloopt. Dat komt omdat de bevoorrading van bepaalde onderdelen niet meer gewaarborgd is (door de coronacrisis). De fiets is ook¬†populairder¬†geworden in vele Europese steden. Sommige landen subsidi√ęren zelfs de aankoop. Daardoor is er enorm veel vraag. Resultaat: minder fietsen voorradig en minder zekerheid over leveringstermijnen.

Bij iBike hebben we hier reeds in maart 2020 op geanticipeerd door¬†veel fietsen aan te kopen en te bestellen. Doordat we meer dan¬†30 fietsmerken¬†verdelen en onderhouden, is er altijd wel een merk dat w√©l fietsen gegarandeerd kan leveren. Op dit moment zijn dat bv.¬†Norta¬†en¬†Riese & M√ľller¬†maar bv. ook de bakfietsen van¬†Urban Arrow.
Let op: het is aangeraden om altijd te informeren naar de actuele voorraad en de planning van elk merk. Dit kan nl sterk verschillen per type fiets, kleur, framemaat, …

Tip: wil je in de lente fietsen met je droomfiets? Start dan nu al je zoektocht. Heb je een droomfiets op ’t oog, stel dan je beslissing niet te lang uit.

De fiets van de fietswinkel

Webshops boomen, maar omdat mensen een nieuwe fiets graag willen uitproberen, wordt pakweg 95% van de fietsen nog altijd in een winkel gekocht. Consumenten blijven uitvoerig advies vragen. Immers, ‘d√© fiets voor iedereen’ bestaat al lang niet meer. Elke behoefte, heeft zijn eigen fietsoplossing. Bovendien zijn sommige fietsmerken eerder onbekend (er zijn er heel wat bijgekomen de laatste jaren), net als hun specifieke eigenschappen en technieken als de riemaandrijving en de naafversnelling.¬†Professionele techniekers die voortdurend opgeleid worden in deze nieuwe technieken zullen blijven instaan voor het onderhoud. De toekomst van iBike is dus verzekerd ūüĎć.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *