fbpx

Waar mag je precies wel en niet rijden met je speed pedelec? 

Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets om bijvoorbeeld van en naar het werk te rijden over een langere afstand of is tijdswinst gewenst? Dan doe je er goed aan om na te denken over een speed pedelec. Dat is een e-bike die dankzij de turbo ondersteuning ervoor zorgt dat je tot maximaal 45km/u kan rijden … wat niet wil zeggen dat je altijd 45u/km hoort te rijden uiteraard.

Bij snelheden rond de 30km/u ga je nog steeds erg vlot en gaat je batterij veel langer mee zodat je nog verder kan geraken.

Belangrijk om weten is dan natuurlijk waar je precies wel en niet mag rijden.

Regels sinds oktober 2016

De snelle elektrische fietsen staan in het verkeersreglement gecatalogeerd als bromfiets . Dit is zo bepaald in de Europese regelgeving. Omdat een snelle elektrische fiets toch meer heeft van een fiets dan een bromfiets, heeft men in België een nieuwe categorie van bromfietsen in het leven geroepen, de ‘bromfiets klasse P’ (van speed Pedelec). De wegcode geeft aan waar die speed pedelec mag rijden en waar niet.

Het gaat hier over fietsen

  • met een maximaal vermogen van 4Kw
  • een ondersteuning tot maximaal 45 km/u
  • en waarbij de elektrische motor als doel heeft het trappen te ondersteunen

De gewone elektrische fietsen waarvan de trapondersteuning stilvalt boven 25km/u vallen niet onder deze regels.

Mogen speed pedelecs op het fietspad rijden?

De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om naast de wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. Speciale onderborden kunnen plaatselijk de situatie wijzigen. Dat is niet eenvoudig als je door verschillende gemeentes fietst.

Mogen speed pedelecs op andere plaatsen fietsen?

Speed pedelecs blijven volgens de wetgeving bromfietsen.

Iedere wegbeheerder, oa het Gewest op gewestwegen, de Vlaamse Waterweg voor jaagpaden langs rivieren en kanalen of de gemeente voor alle andere wegen, mogen zelf bepalen waar een speed pedelec mag rijden. Iedere situatie wordt aan de hand van verkeersborden duidelijk gemaakt.

Dit zijn de meest voorkomende gevallen:

Wat het beperkt éénrichtingsverkeer (BEV) betreft, kan men via onderborden speed pedelecs toelaten. Hetzelfde geldt voor wegen waar enkel plaatselijk verkeer wordt toegelaten.

Voor het gebruik van landelijke wegen die worden aangeduid met het bord F99 kan een pictogram worden toegevoegd dat speed pedelecs toelaat. Let wel hier is de snelheid beperkt tot 30km/u.

De gemengde voet- en fietspaden, aangeduid met een blauw rond bord met fietsers en voetgangers (D9 en D10 borden), blijven verboden voor speed pedelecs.

Voor vele andere regels, zoals voor het naast elkaar rijden met twee speed pedelecs blijft de wetgeving voor bromfietsen klasse B van toepassing.

Onderbord verplicht/verboden fietspad te gebruiken door Speed pedelecs
Op landelijke wegen (F99)
Gemengd voet- en fietspad D9
Gemengd voet- en fietspad D10

Niet altijd even logisch

Gemeenten en gewesten zijn niet altijd even logisch in het gebruik en aansluiten van bepaalde borden en zorgen daardoor soms voor onduidelijkheid bij speed pedelec gebruikers. Verken daarom je dagelijks rit en breng in kaart waar je wel en niet op het fietspad mag rijden. Kies desnoods een alternatieve route die bovendien veilig en mooi is. Stem dit af met je werkgever indien dit om een woon-werktraject gaat.

Op korte termijn komt er een kader voor alle wegbeheerders dat dit soort onduidelijkheden weg zal nemen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *