fbpx
Marc Groven

Wij verkopen eigenlijk geen fietsen, maar mobiliteit

Interview met iBike kopman Marc

Zijn schooltijd, daar maakt Marc Groven liefst niet teveel woorden aan vuil. Na zijn opleiding (auto)mechanica kriebelde het om zo snel mogelijk een eigen zaak uit te bouwen. Het werd een autogarage in Wilrijk, die hij 16 jaar gerund heeft. Tot hij op zijn 40ste op een kantelmoment kwam in zijn leven en het over een totaal andere boeg wilde gooien. Het begin van iBike, een succesvolle fietsenbusiness die binnenkort 8 shops telt. Artikel geschreven door Hilde Van Raemdonck. 

“Ik was net 40 geworden en had zin om iets anders te gaan doen”, begint Groven zijn verhaal. “Ik stelde me toen al vragen over de mobiliteit van morgen en filosofeerde daar soms over met mijn vriend Joan Vanderhoydonck die een fietsenzaak had. Van het ene kwam het andere en we besloten om samen een vennootschap op te richten.” Intussen zijn er naast de winkel in Wilrijk nog zes andere bijgekomen: in Berchem, Deurne, Ekeren, Antwerpen city en twee op het Eilandje. Dit najaar opent de achtste zaak in Brasschaat. Samen goed voor 4.500 m2 winkelruimte en 25 medewerkers. “Elke winkel heeft een ander assortiment. Eén zaak verkoopt zelfs uitsluitend vouwfietsen. Op het Eilandje, waar mensen in appartementen wonen en parkeerruimte schaars is, is daar beslist een publiek voor.”

Mobiliteitsproblematiek

 Zelf is Marc geen fervente fietser, maar hij gelooft in het product en is er vooral van overtuigd dat de fiets dé oplossing is voor de mobiliteitsproblematiek van vandaag. “Een fiets is goedkoper dan een auto, heeft geen brandstof nodig en vervuilt bijgevolg ook niet. Hij neemt minder plaats in, zowel in het verkeer als in parkeerruimten, en bovendien ben je ermee in beweging. Met de huidige verkeerscongestie kom je er vlotter mee vooruit en weet je tenminste wanneer je op je bestemming aankomt.”

De consument, maar ook bedrijven, hebben die boodschap intussen begrepen en de vraag naar fietsen neemt exponentieel toe. Het hele mobiliteitsprobleem heeft de fietssector onrechtstreeks heel wat nieuw potentieel opgeleverd.

Ambassadeur voor de zaak

“Het mooie aan fietsen verkopen, is dat je mensen blij maakt, dat je hun probleem oplost. Zo had ik hier een jonge mama, die elke dag met de auto in de file stond om haar kindjes naar school te brengen. Ze heeft bij ons een bakfiets gekocht en ik zie ze nu vrolijk voorbij fietsen. Ze staat niet langer stil in het verkeer en de kinderen zijn dol op die fiets.” Een andere klant, een vertegenwoordiger, die alle krantenwinkels moest bezoeken, mismeesterde daar zijn auto voor met al die korte ritjes. Hij rijdt nu met de auto tot aan de rand van de stad, stopt zijn laptop in zijn fietstas en bezoekt alle winkels met de fiets. Parking voor de deur en geen parkeermeters meer vullen.

Groven heeft niet alleen zijn publiek zien evolueren, maar ook het aanbod. “Wij trachten de klant dan ook zo goed mogelijk te helpen bij zijn keuze. Wie gewoon van punt A naar B wil, is perfect gesteld met een gewone elektrische fiets. Wie vooral grote afstanden wil afleggen, kiest beter voor een speedelec. Wij proberen de klant zó tevreden te stellen, dat hij ambassadeur wordt voor onze zaak.”

Fietsen is cool !

Vandaag dient 95% van de verkochte fietsen ter vervanging van de auto en daar hebben we allemaal belang bij. Vandaar het succes van initiatieven als leasingfietsen, fietsvergoeding, deelfietsen, B2Bike, dat bedrijven helpt een heus fietsplan uit te werken, fietsparkeren.net, dat zorgt voor allerhande fietsaccessoires en -comfort…” En dat gaat volgens Groven in de toekomst alleen maar toenemen. “Mensen gaan steeds vaker de fiets nemen en ook langere afstanden afleggen. De fietsinfrastructuur zal alsmaar beter en comfortabeler worden. Fietsen is écht niets meer voor geitenwollensokken, vandaag is fietsen cool!

[Quote]

“Met de fiets weet je tenminste wanneer je op je bestemming aankomt.”